adventure 1807524 640A Dr. House egyik epizódjában egy olyan férfit vizsálnak aki túl kedves. Gyakorlatilag beviszik a sürgősségire, mivel rosszul lett, mégis két napot várakozik ellátás nélkül, mivel nővérsztrájk van. Mikor megkérdik tőle miért nem szólt, azt feleli, hogy nem látta értelmét panaszkodni. És tovább ül elégedetten. Ez kelti fel az orvos figyelmét és kezdi vizsgálni, hogy egyrészt mi lehet a panaszai hátterében, no meg a végtelen türelem és kedvesség hátterében. A konzultáló többi orvos azt mondja ez kizárólag a jó nevelés eredménye, mire Dr. House szájából elhangzik a következő, ami felkeltette a figyelmemet: 

 

"A csóka nem kerítő, nem bájolgott, hanem minden haszonlesés nélkül volt kedves. Ez genetikai defektus: három ősember lát egy idegent rohanni feléjük egy dárdával. Egy nekimegy, egy elinal, egy pedig meghívja őt fondue-ra. Utóbbi sosem lép ivarérett korba."

Kissé bővebb magyarázattal: ha az ellenünk irányuló támadást nem kezeljük megfelelően az akár az életünkbe is kerülhet. Ez egy nagyon leegyszerűsített formája ennek, de a lényeg benne van. 

Persze tudom, hogy nem lehet ennyire leegyszerűsíteni a dolgot, hiszen a karma, a szabad akarat az egyéni életterv és még sokféle tényező belejátszik abba, hogy mi történik velünk, nem is az a célom, hogy egy egyetemes igazságot fogalmazzak meg amit mindenre rá lehet húzni, inkább az, hogy felnyissam a szemed nem minden esetben szolgál téged a szemet hunyás. Nem hiszem, hogy én fogom megtalálni a szent Grált, de talán tudok egy-két érdekes gondolatot hozzátenni. 

Persze Jézustól hallottuk azt, hogy ha "megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel". És az is benne van a Bibliában, hogy "szemet szemért, fogat fogért". Most akkor mi van? Hiszen minden vallás általában a szolgálatra, egymás segítésére, kedvességre, megbocsátásra és szeretere buzdít. Akkor nem a végtelen kedvesség és szeretet szolgál minket? De, valójában igen. Viszont a szeretet akkor igazi, ha okos. És akkor igazi, ha egyetemes. Ez azt jelenti, hogy akkor éled a végtelen szeretetet, ha jót akarsz a másiknak de emellett jót akarsz magadnak is és sikerül is mindezt megvalósítani. 

Valójában ez azt jelenti, hogy nem adod fel magad. Amikor ellened történik valami, ami számodra nem jó, kellemetlen, fájó, akkor nem fogadod el lehatott fejjel és nem hagyod, hogy a másik folytassa, hanem bizonyos szinten megvéded magad. A gyávaság és a balekság nem segít sem rajtad, sem a másik emberen. Természetesen nem az ő módszereivel élsz (mert akkor te sem vagy jobb), hanem a sajátjaiddal. De nem hagyod a számodra nem komfortos dolgokat tovább történni. Ha ugyanis minden mindenféle következmények nélkül folyhat tovább, az a másik számára egyfajta üzenet, hogy ő jól csinálja a dolgokat. Holott nem, csak nem tud róla. Hogy fejlődjön ebből ő és hogy csinálja legközelebb jobban ha senki nem figyelmezteti erre?

Nézzünk erre egy példát, hogy kissé érthetőbb legyen. Van egy barátod, aki felelőtlenül bánik a pénzzel. Rendre hónap végén már neked kell kisegítened, de a pénzed viszont nem látod, csak egyre többet adsz. Ha megvizsgálod ezt a helyzetet, akkor látszólag attól vagy jó barát, hogy hónapról hónapra kisegíted őt, mert így van mit ennie. De valójában jó barátja vagy? Nem. Mert ezáltal ő azt gondolja, hogy így működik a világ, nem kell spórolni, mert mindig lesz ott valaki aki majd ad. Aztán majd csak lesz valahogy. Ebben az esetben akkor vagy jó barát, ha segítesz, de emmellett figyelmezteted a hibájára és esetleg mutatsz pénzkelési alternatívákat, spórolási módszereket, tanfolyamot, bármit. Ezáltal van lehetősége fejlődni, megérti miért rossz a hozzáállása és van lehetősége fejlődni. Természetesen ha továbbra is hasonló életet él, akkor neked van lehetőséged meghúzni egy határt és nem támogatni tovább őt pénzzel ebben, de megteheted azt is, hogy minden hónap végén hozzá vándorolnak a megtakarított forintjaid. De ez esetben szerinted ez segítség? Szerinted ez utóbbi esetben te kedves vagy? Ez utóbbi esetben szereted te magadat? 

A megoldás itt is mint mindig az arany középút.

Nagyon is fontos, hogy kedvesek, empatikusak és elfogadóak legyünk másokkal. De az is nagyon fontos, ugyanígy forduljunk önmagunk felé is.

Ezért egy olyan helyzetben ahol már nagyon nem érzed jól magad igenis tenned kell valamit saját magad védelmére. De nem úgy, hogy bántod a másikat. A megoldás az egyensúlyban van. Ugyanannyira tisztelem és szeretem magam mint a másik embert. Ezért nem bántom őt, de nem bántom magamat sem. Ezt a középpontot nagyon nehéz megtalálni, de ezért is vagyunk itt, hogy gyakorolhassunk. 

Amikor egy helyzetben vagy mindig vizsgáld meg, hogy a kedvességed mennyire szolgálja a másik embert és mennyire szolgál téged? Amikor túl kedves, túl odaadó, túl segítőkész, túl konfliktuskerülő vagy, az ugyanolyan rossz mintha faragatlan, nemtörődő, pökhendi és kötekedő lennél. Ezért fontos, hogy megtaláld ebben is az arany középutat. 

 

 

Comments powered by CComment